Alla inlägg under februari 2010

Av Lena Englund - 27 februari 2010 21:40

En dag när allt blev fel från början, några av dom var.... glömda telefoner....hann inte tanka bilen.....hundgodisdelande på motorhuven....trolleri med koppeltrassel... Det sista vet vi inte själva hur det gick till men på något vis så lyckades jag och Roger, när vi höll i varsin hund,att haka loss kopplet från Donna och fästa det i hekayas koppel istället, och det är en BGB hake som är nog svår att få loss med bara händerna ibland  . När vi trasslat färdigt så började vi med lite störningsträning med bl.a inkallning Donna fungerade ganska bra med "bara" ett par turer för att busa med Bibi, Hekaya var riktigt duktig fast hon fick väja för Spike men bilen och värmen hägrade så hon tänkte nog att "jag fixar det här snabbt så får jag gå in i bilen igen.

Sedan körde vi uppletande och så här såg det ut ungefär...en var snabb...en gick lugnt och varsamt....en studsade... en var snabb och vit....och en var ganska lagom. Och någon lämnade sitt visitkort  

Fast det bara var -9 ute så var det riktigt kallt, fingrarna kändes som isklumpar, med andra ord inget mysväder att vara ute i.

Nu sover våra två älsklingar så skönt, Donna i soffan och Hekaya  framför braskaminen försåss  

Måste bara säga Grattis till Lisbeth och Alize för att det gick så bra i Sundsvall, Alize är ju hur fin som helst.

Några bilder från dagen, fler finns/kommer i februari 2010


Donna


 


Donna 



Kibibi 


  


Tessan & Spike

   





Spike

 





Hidaya

   


Hekaya

   



Behöver jag namnge...Donna och Kibibi

   

Av Lena Englund - 25 februari 2010 18:14

Ja vad gör man när termometern verkar ha frusit fast på -20. Ibland tränar vi lite inomhus på apporten.....ibland leker vi dragkamp med trasan....lite platsläggande....och ibland slappar vi bara och har tråååååkigt..ibland tittar man på lejonen i tv....det har varit så tråkigt att till och med Donna har nickat till då o då  Här är lite bilder på vad en RR gör när det är tråkigt..             


Av Lena Englund - 14 februari 2010 16:44

Idag var vi fler på träningen, Therese med sin snygging Spike och Malin med sötnosarna Daya och Bibi kom också.

Jag fick hjälp av Malin med Donnas platsliggning och fotgång så nu vet jag hur jag ska träna, tack för det Malin du är guld värd. Nu är det bara jag som måste träna upp snabbheten i klick o belöningshanden  för Donna är sååå duktig det är matte som trasslar lite ibland.

Vi hade även idag uppletande och jag måste säga att det är det roligaste momenten för man får verkligen skratta när man ser allas våra hundars olikheter i sökrutan. Somliga tycker det är jättekul och springer ut och letar, hittar och överlämnar alla sakerna. Sedan finns det andra som tar det lite lugnt och tittar  på oss och sedan på sökrutan, för att med en suck släntra iväg för att "hitta" sakerna som någon har slängt ut, helt i onödan eftersom alla saker redan har blivit hittade flera gånger tidigare av de andra hundarna. Men vad gör man inte för att  behaga sina tvåbenta vänner. 

Donna hon kastar sig ut i sökrutan och kör någon slags, som Roger kallar det, "högflygs spaning" för att hitta sakerna, och som vanligt sedan slänga omkring dom en stund innan hon kommer halvvägs, släpper det hon hittat för att sedan springa till mig...så vi får alltså träna mer på överlämnandet.


Hekaya var duktig och riktigt alert, det var väl solen som värmde så skönt, hon hämtade två av tre saker, den tredje som var en orange boll den missade alla hundar och vi också ( både Malin och jag fick leta upp den åt våra hundar) för den dök ner i snön och var svår att hitta igen.

Det var en riktigt trevlig dag som vanligt när vi är och tränar tillsammans, kramar till er Tessan och Malin och till era underbara hundar förståss, jag är så glad att ni finns. Nu ligger båda våra hundar och sussar så skönt och har knappt rört en fena sen vi kom hem    


Donna med en lite irriterad Bibi i bakhasorna...

 


Bibi i sökrutan....med den svårhittade bollen... 

 


Spiken ser lite lurig ut när han har hittat en av sina saker...ska bara tugga lite först....

 


Coola Daya...jag hämtar väl då....jag kommer snaaaart....stressa inte....

  


Donna försöker överrumpla saken........snaart tar jag dig.....

  


Donnas spaningspose......man ser bättre häruppifrån....







Hekaya kommer med den upphittade saken......för att byta mot en korvbit förståss...


  


Det kommer att läggas in fler bilder under Bilder 2010 i februari från dagens träning. 

Av Lena Englund - 13 februari 2010 14:12

Vi åkte först lite längre bort på skjutfälten för att promenera med hundarna en stund så att dom fick rasa av sig lite, ja..ja.. den ena ivarjefall. Sedan åkte vi till stället där vi skulle träna och det var såååå härligt med en strålande sol så vi börjad med lite kaffe jag å Roger, vi satte oss mot husväggen och myste i solen.

Det verkade bara bli vi på träningen idag så vi körde igång direkt efter kaffet, och vi hade bara tänkt träna lydnad denna helg och uppletande.


Fotgång med Donna  gick ganska bra fastän Hekaya var lös och sprang runt ( ni läste rätt...hon sprang runt och var busig   )så hon rundade oss någon gång då och då, men lilla Donna skötte sig ganska bra ändå. Vi gick några vändor men efter ett tag blev hon less så då busade vi en stund innan vi fortsatte.


Inkallningen gick jättebra hon kom direkt jag ropade, stannar förvisso än mitt framför mig och inte på sidan ,men det får jag justera till sedan.


Platsliggning gick lite bättre men hon har fortfarande en tendens att halvlägga sig för att sedan direkt sätta sig upp, och om jag provar att vänta med belöningen så sätter hon sig upp direkt. Har även provat med klickern att klicka - belöna-klicka-belöna flera gånger medans hon ligger för få henne att stanna kvar, jag vet inte om det är rätt metod, men då förstår hon att hon ska ligga. Så jag fortsätter att nöta in det hemma så får jag se om det ger ett bättre resultat.

Sedan busade vi med bollslungan ett tag för det gillar även Hekaya och det var verkligen två tokiga hundar som kutade efter bollen, i början, sedan var det en tokig hund som sprang efter bollen och en som stannade kvar vid matte för att inkassera lite köttbullar när den andra kom med bollen......varför slita ut sig i onödan tänkte nog Hekaya, jag har ju en lakej som så gärna springer  

Donna hoppade så högt för att få tag i bollen som jag höll i slungan över huvudet att hon var nära att knycka den flera gånger innan jag fick iväg den..för Hekaya är det bara slöseri med energi att hoppa och studsa.

Sedan gjorde vi en sökruta för uppletande. Donna vallade med mig och hon tyckte det var kul att skutta runt därinne, Hekaya följde med Roger för att valla...vilket inte var riktigt hennes grej... för hon gick minsann bara i husses spår....annars måste man ju plumsa i djupsnö...ALDRIG.....sötnosen  


Donna fick leta först, och eftersom jag har en fotograf med mig som håller i en kamera för att föreviga stunderna med en hand, och  håller i en hund med den andra, så fick jag hålla själv i Donna och kasta ut sakerna för att sedan skicka iväg henne att leta. Hon for iväg som en raket och hittade första saken som hon kom tillbaka med, hon kom nästan ända fram till mig med den och fick sin belöning. Sedan skickade jag iväg henne att leta två saker till och hon kom tillbaka med dom men gjorde samma sak, lämnade dom en bit ifrån mig.

Vi får fortsätta att träna överlämnandet vilket hon inte riktigt förstår ännu, hon är alldeles för ivrig. Men hon älskar att leta upp sakerna,hon kastar upp dom iluften och studsar runt i sökrutan innan hon kommer med dom till mig. Det är svårt att vara allvarlig för det bubblar bara av skratt   

Hekaya letade sedan och hon är jätteduktig att hämta och att lämna över, hon gör allt för lite köttbullar. När Donna inte hämtade sista saken (en handske som hon inte riktigt förstod att hon skulle ta med, man får ju inte röra dom hemma!!!) då fick Hekaya hämta den och hon visste direkt vad hon skulle göra och kom med handsken till matte, sötnosen.

Lägger in några bilder här nedan och resten fylls på under Bilder 2010 februari 

Donna hämtar första grejen....

  

...sedan hämtar hon...eller kastar runt handsken en stund..... 

 

....för att nästa gång hitta konen....hmmm...inte rätt grej men.....duktig tjej...

 Hekayas tur....lätt som en plätt....liiite för mycket snö bara....

  

Donna hämtar nästa grej.......efter att först försökt ta dö på den genom att kasta runt den....så kan hon sedan ta med den till matte...nästan hela vägen.... 


 

Och till sist fick Hekaya hämta handsken som den där vildbattingen inte tog med sig.....usch vad snöig jag blir......men vad gör man inte för köttbullar....


Imorgon ska vi ut och träna igen för det är så himla kul, och hundarna riktigt njuter när vi är i skogen eller tränar något som vi gjorde idag t.o.m Hekaya har tinat upp nu när solen värmer......

  

Av Lena Englund - 12 februari 2010 17:57

Jag lägger in några bilder här på guldklimparna....ni kan gärna gå in och titta under senaste "månadens" bilder för där fylls det på hela tiden med nya bilder.....


Hekaya


   

Sovande å solande Hekaya


 ..ja vad säger man ....Hekayas bästa pose   


Donnas snöbjörnspose....  

Av Lena Englund - 10 februari 2010 15:09

I måndags var vi och tränade social träning tillsammans med fyra andra hundar. Det var Lisbet å Katarina med sina rottisar och Mia med sin welsh springer spaniel och en kille till (glömde att ens presentera mig själv därför inget namn) med sin vovve. Vi tränade lite slalomgång mellan varandra och övrig koppelträning vilket verkligen behövs. Donna är ju i sin värsta ålder och verkar ha "glömt" allt hon tidigare lärt sig. Det enda hon vill  nu är följande: busa med ALLA hundar hon möter, tror att alla människor hon möter är lika tokglada som hon är och att dom bara vill att hon hoppar upp och slickar dom i ansiktet, och att mattes nya koppel ( elastiskt) är ganska kul när man gör ett ryck, lite som vågrät bungyjump  

Vi tränade mycket på att vistas brevid varandra utan att bry oss om den andra hunden och jag insåg ganska snabbt att jag inte var ensam om problemet, vi kan säga så här att vi hann inte säga så mycket till varandra utan all fokus låg på att hålla styr på hundarna.

När vi kom hem var jag helt slut, då bytte jag hund och tog Hekaya på en långpromenad och som tur är så är det lugnt att gå med henne, man kan "njuta" av promenaden.  

Det var Måndagen, på Tisdag var det caféträning så jag och Donna gick dit vid fem tillsammans med Helen och Buster, Hekaya löper så hon fick vara hemma med husse.

Donna har inte träffat Buster och Helen på länge så ni kan ju tänka er hur glad hon blev när hon såg dom. Hela vägen till caféet försökte hon hoppa på eller busa igång Buster, hon skuttade omkring honom som en (stooor)kanin med mig flygande bakom . När vi kom fram till caféet så väntade vi utanför på att alla skulle komma, så där blev det  lite cirkus igen.....det kom ju nya hundar.

Vi gick......eller rättare sagt kämpade oss igenom promenaden för att änligen komma tillbaka till caféet för lite välbehövligt fika......och vila.

När vi nästan en timme senare gick hem så sällskapade vi med Lisbet och Katarina, jag och Katarina gick brevid varandra och försökte föra ett samtal samtidigt som vi gjorde vändningar med hundarna då och då för att dom drog i kopplet. När jag tänker på det så måste det ha sett himla kul ut för en som inte vet vad vi gör, dom tänker nog att vi har väldigt ouppfostrade hundar.

Så väl hemma var det skönt att sjunka ner i soffan, helt slut och jag var glad att Roger inte jobbade så jag slapp att gå en vända till med Hekaya.

Det var en trött liten vovve i soffan sen och Hekaya snarkade vid sin bästa vän,  braskaminen.    

Av Lena Englund - 6 februari 2010 14:06

I fredags var Donnas gammelmatte Helena och hennes son Viggo och hälsade på, gissa om det var en glad vovve som mötte dom i dörren   Donna sprang runt som en tok och hoppade upp och pussades (min väluppfostrade lilla vovve)så hon nästan knuffade omkull Viggo, tur att han är van vid hundar.

Sedan när dom åkte så gick Donna omkring och gnällde och hoppade upp i sängen för att spana om dom var kvar ute, men till sist insåg hon att dom inte skulle komma in igen så då gick hon och la sig.

Men snart ska jag och Roger bort och då ska Donna få vara hos gammelmatte en stund på kvällen och busa med Inra, så jag får väl hålla tummarna att allt är helt hemma hos dom när vi hämtar henne igen.

Donna har haft problem med sin mage, och när jag tänker efter så har hon alltid haft mycket gaser i magen och det "pyser" om henne då och då. Men nu sista veckan så har det blivit outhärdligt, hennes små pys kan verkligen få alla att fly från lukten. Då ska ni veta att hon sover nedanför min säng och vi måste ha sovrumsdörren helt öppen för att klara av en natt med "gasdamen". Ska kolla om jag ska byta foder eller om det är tuggbenen som magen inte tycker om, ska ivf börja med att ta bort tuggbenen och se om det blir bättre.  

 Jag är så nyfiken hur alla syskon är till sättet och hur dom ser ut och om dom tänker ställa ut eller tränar något annat, det skulle vara så himla kul att träffa alla, men vi bor ju i olika delar av vårt avlånga land så det är inte bara att träffas. Men jag mailade Medelene i Umeå  och frågade lite om Rut (Donnas kullsyster)och nu har jag fått svar från Madde där hon berättar lite om Rut, och dom är verkligen lika i nästan allt, och det där med att inte vilja gå i trappor tycks också vara en gemensam fobi.

Här är bilder på sötnosen Rut (Lion Queen Chanel)som jag fick av Madelene

         

Idag har vi varit och tränat tillsammans med Therese och Spike. Först gick vi en långpromenad i skogen, eller kanske inte så lång men väldigt mycket plumsande i snö för vissa (Tessan & Spike) Spike körde t.om fast i djupsnön för den var så lös och djup att han inte fick något fäste med tassarna för att komma upp ur den. Jag höll mig till spåret. Roger gick en annan väg med Donna och Hekaya. Sedan tränade vi lite fotgång och inkallning, gick ganska bra men det är lite kallt ännu för att kunna träna en längre stund, så vi tog ett kortare träningspass.

Sedan fick Tessan och Spike träna lite med Hekaya som störning, hon är inte så bra störning eftersom hon inte rör sig i onödan, står mest brevid matte eller går i hennes fotspår   Jag lägger in lite bilder från idag och igår under bilder 2010.

Nu sover båda sötnosarna   och då blir det så tyst och konstigt i huset, men ganska skönt ibland. Tack för sällskapet idag Tessan och Spike vilken tur vi har att Jim träffade just dig och att ni har en så himla fin vovve som Spike.

Av Lena Englund - 2 februari 2010 11:50

Igår var vi till Rutvik och hälsade på Malin, Daya & Bibi. När vi kom dit höll Malin på att snöröja tomten efter all snö som kommit, det är så där att vara husägare  Hur som helst så tog vi alla hundarna och gick en promenad  i skogen , Malin å Niklas bor ju så fint med skogen alldeles bakom husknuten. Det var ca -17 och riktigt grinigt väder. Men två av fyra hundar höll igång ( gissa vilka)  men inte med samma tempo som dom brukar, t.o.m Donna lyfte tassarna då å då. Hekaya å Hidaya gick för det mesta med oss, Daya pep o gnydde lite för att få oss att förstå att man ska vara INNE i sånt här väder. Men det blev väl en knapp timme i skogen sedan gick vi in och blev bjudna på varmt å gott kaffe. Tack för den lite kalla men härliga prommisen, ni är bäst hoppas ni vet det  .

Donna har haft väldigt dåligt i magen natten mot lördag, jag sprang ut med henne hela natten med jämna mellanrum, mest troligt harde hon väl glufsat i sig något i skogen som inte var så bra för henne, så dagen efter blev en lugn dag då hon sov mest. Sedan det blev en svältdag och en dag med kokt fisk å ris men hon tyckte det var jättegott (var väl vrålhungrig) och åt upp allt, Hekaya sneglade lite avundsjukt på hennes matskål.

Men nu är hon frisk å kry igen och det är full fart här hemma igen.

Sätter in en lite bilder som Roger tog under bilder 2010.

Måste bara lägga in denna bild här under, gissa vilka monster som kommer upp ur snödjupet  

  


Presentation


Denna blogg handlar om hur vardagen med mina två underbara RR, Norridge Hekaya & Lion Queen Donna Karen af Atle kan se ut. Vi gör allt tillsammans och njuter av varje minut.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inlägg

Utställningar

Bilder 2012

Bildarkiv

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards