Alla inlägg under januari 2011

Av Lena Englund - 30 januari 2011 12:16

Lite bilder som Roger tagit när Donna röjer i snön...hon är verkligen heltokig i snö..jag som trodde att hon blivit lugnare. Men ack nej..måste vara vårkänslor som hon lever ut;-)

Hekayas vårkänslor är mer inomhus nu när solen har börjat lysa in på golv, väggar och bord..problemet är bara att hon får stå i så konstiga ställningar för att kunna komma mitt i solljuset och värmen....annars piper hon intensivt för att visa sitt missnöje:-))


Donna i full fart....


 


   


    


  


Hekaya i sin favoritställning...... 

    


Av Lena Englund - 27 januari 2011 20:14

Igår var vi och tränade inomhus...vilken skillnad..inte bara på hunden utan på matte också.

Vi var på travet i totohallen som är ganska rymlig men jag tror att det var 25-30 hundar där..många små som tur var.

Plötsligt så kan Donna ställa upp snyggt, springa jättebra, platsliggning, linföring m.m och själv så hade man varma smidiga händer och inte stela och blåfrusna som när vi tränar ute.

Dessutom så tinar humöret upp och blir även det smidigare och lääängre:-)


Lägger in ngr bilder från i onsdags.


Tessan och Spiken

   


Lena med ??förlåt Lena jag kommer inte ihåg vad din hund hette

   


Mia och Figgo

  


Lisbet och Alize

   


Marie-Louise och Elit..kul att träffa er igen det var så länge sedan:-)

  


Det blev lite glesare med hundar närmare sju....men innan var det fullt

 

         


Av Lena Englund - 25 januari 2011 18:29

Skriver nu detta blogginlägg för andra gången i en mycket kortare version än som var tänkt från början eftersom allt jag hade skrivit försvann på en tiondels sekund  


Vi har varit i Öjebyn med Hekaya som skulle ta bort tandsten.

Hsh så slutade det med att Hekaya fick ta bort tandsten, en tand (som hon har skadat tidigare), och fick kortare klor.

Under tiden fick Donna träna i vattentraskaren och sedan få massage och stretching och det funkade jättebra, hon var riktigt duktig.

Tack Malin det var kul att se var och hur du jobbar vi kanske bokar en tid till tant Hekaya längre fram  

Några bilder från dagen.


Duktiga Donna i plurret...

    


    


 

Malin stretchar Donna.      

Av Lena Englund - 22 januari 2011 19:56

 Idag har vi tillbringat hela dagen på utställning, jag, Roger och Donna....... det blev lite långdraget och ganska trångt.. men vi härdade ut. Dessutom hade vi ju världens bästa hejarklack med oss Tessan, Malin & Niklas med Daya och Bibi.

Det gick faktiskt hyfsat för att vara första utställningen sedan Sundsvall i oktober. Donna skötte sig jättebra nu behöver matte bara träna på att få henne gladare inne i ringen och håller upp huvudet när vi springer, så jag får väl börja hoppa och tjoa så kanske det löser sig;-) Men det är så bra att det blir några inoff utställningar i Boden så att vi kan träna innan vi ska till Ö-kalix och Piteå i maj.


Hon fick fin kritik av domaren, Gunilla Berglund:


"Fem ungtik med ett vackert huvud.Trevligt och vänligt uttryck. Vacker lång hals. Normalt vinklad fram, mycket bra bak. Flott överlinje. Rör sig med rastypiska lätta rörelser. Glad och trevlig. Välvisad."


Hon fick HP och blev BIR så vi är jättenöjda.

Lite bilder blev det på hundvänner i ringen som Roger hann fota.


Jag och Donna i unghundsklass 

   


Chamilla med Dalmadogs Adorable Portos i Valpklass

  


Helené med Dalmadog´s Apricot Lilly. (Helené är uppfödare och Dalmadog´s Apricot Lilly och Adorable Portos är från hennes först kull. Hemsida www.dalmadogs.dinstudio.se)

  


Madness Every Day´s Hope ( allas vår Chabo) med matte Fredrika i öppenklass.

 


Pandoras White Snake med matte Magdalena i öppenklass


Dobbermann tiken King of Chrystals Kingly Lolita med matte Ewa i unghundklass. Grattis till en 3:e plats i finalen det gjorde ni bra.


Rebeckas Basenji tik King Khufu Love Potion Number One i öppenklass...

  

  


och Basenji hanen SUCH Zahleka Merric Merlot. Hanen gick vidare till finalen där han han tog hem allt, ett stort GRATTIS!!!  

  



Hoppas att jag fick allt rätt nu Rebecka annars får du skälla på mig    



             



Av Lena Englund - 16 januari 2011 15:49

Har varit till skogen idag och tränat lite. Det var varmt, bara -10 men då snöade det istället. Samma väder som förra veckan alltså.

Jag och Roger gick först en promenad eller rättare sagt plumsade i djupsnö, sedan tränade jag lite apportering med Donna och hon har faktiskt börjat förstå poängen med det nu:-) Malin kom med Daya och Bibi vi körde lite uppletande med alla hundar.

Donna kom med första saken men andra då började hon svamla på så Malin föreslog att  jag skulle gå in i rutan, hon höll i Donna under tiden, och göra leksaken intressant för henne och sedan sätta in henne i bilen utan att gå in i rutan igen med henne. Nästa gång var hon tyvärr inte motiverad för just den leksaken så jag provade att byta ut den mot en annan och kasta iväg och då sprang hon iväg och hämtade den snabbt, duktiga tjejen för vädret var väl inte så himla kul tyckte hon.


Hekaya fick också apportera och hon kan det och gör det gärna om det finns mat som utbyte. Hon sprang iväg och hämtade alla sakerna och tycker att det är kul det syns så väl på henne hon riktigt studsar fram och har blivit riktigt bra på att lämna över också, sötnosen.

Malin körde uppletade med sin båda och sedan började det att skymma så vi avslutade och åkte hem.

Så bra att ni kunde hänga med till skogen idag, Malin, det var kanske inte det bästa vädret men det är alltid lika kul att träffa er och då spelar vädret ingen roll;-)


Lite bilder först snöplumsning

      

 sedan lite apportering med Donna..

  

Och Hekaya...

  

sedan blev det lite bus...

  

Uppletade med Donna först...

   

sedan Hekaya..

      

Bibis tur..

    

och sedan Daya   som nog helst hade stannat i bilen...fyyy vilket väder...jag går och hämtar...kanske...usch va blött och äckligt...får jag gå till bilen nu???

 

Och nu ligger det två soffpotatisar i varsin soffa under filtar och snarkar   

    

Av Lena Englund - 9 januari 2011 13:39

Idag när jag vaknade var det bara -6 grader...lagom temperatur för hundarna tänkte jag, men kanske inte det ultimata att träna i... för all snö som föll. 

Men hur som helst så åkte vi iväg, det blev bara vi som tränade idag men det gjorde inte så mycket.

Eftersom jag vill träna alla grundfärdigheter med Donna så att dom verkligen sitter där, så är det bra att träna ensam utan störning. Just nu tränar vi på att hon ska ha en bra kontakt med mig hela tiden och försöker befästa det, har först tränat med belöning från handen och nu med avståndsbelöning (godis eller leksak vi provar oss fram just nu vilket som funkar bäst)

Vi tränade även inkallning vilket man aldrig kan träna för mycket på och hon är ganska duktig på det, men vi behöver få upp farten.

Sedan tränade vi att hämta saker och att lämna över.....kan bara säga att för en gång skull var Donna inte det minsta intresserad av leksakerna.... "alltså matte...om du tror att jag ska hämta dom där snöiga, kalla och blöta lekasakerna som försvinner under snön så kan du bara glömma det...... " Så vi avslutade hennes träning för idag hon hade ju varit duktig på övriga moment.

Så var det Hekayas tur...man slutar aldrig att förvånas av denna "tant" jag trodde att hon skulle komma ut ur bilen men bara för att vilja hoppa in lika fort. Men så blev det inte.

Jag började med att låta henne apportera en leksak några gånger och hon studsade iväg och hämtade den flera gånger och dessutom "tappade" hon inte den som hon brukar, utan kom ända fram och överlämnade jättebra. Matte var riktigt förvånad.

Sedan tränade jag inkallning med henne och hon kom i bra fart hela vägen och satte sig fot...sötnosen.

Jag tränade även att skicka henne mellan mig och husse med saker och det gillar Hekaya hon flyger fram och tycker att det är jättekul, och även där överlämnade hon direkt i handen utan att "tappa" på vägen.

Så det blev ett par timmar ute på träningsplan och promenad i skoterspår där hundarna fick springa i djupsnö. Det är riktigt kul att komma igång igen efter all julmat och soffliggande....och veta att det blir bara ljusare för var dag som går, och snart börjar solen värma igen.....alltså en härlig tid som vi har framför oss.


Snöplumsning......och ni ser rätt...Hekaya är FÖRST

    


  


Hekaya var på hugget idag....   

    


   


Donna tittade på mig..."snäääälla matte..nu kan vi väl åka hem...."   

    

  


Av Lena Englund - 4 januari 2011 12:10

Nu har det varit två dagar med mildare väder, -7 nästan sommar  

Det har varit mer fart på både Hekaya och Donna i skogen när dom slipper ha täcken på sig.

Men underbart är kort...idag är det åter -24   så det blir väl att återgå till korta promenader igen, men inte idag för vi ska trotsa kylan och åka till skogen en stund ändå.

Det blir ju tyvärr inte så mycket bilder under denna kalla och mörka årstid men några försöker Roger ändå ta när vi är ute.

Snart drar hundträningarna igång igen och det ska bli riktigt skönt. Både jag och hundarna känner oss smidiga som ett gäng elefanter efter all mat och soffvila som vi har ägnat oss åt under jul och nyår   Men det kan ju vara bra att ha en lite längre vila från träningen ibland och göra nå´t annat, vovvarna behöver det  

Några bilder från söndag och måndag...


Bästa vänner........

  


..den ena är bara "lite" mer "rörlig".........

    


  


Presentation


Denna blogg handlar om hur vardagen med mina två underbara RR, Norridge Hekaya & Lion Queen Donna Karen af Atle kan se ut. Vi gör allt tillsammans och njuter av varje minut.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inlägg

Utställningar

Bilder 2012

Bildarkiv

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards