Alla inlägg under maj 2011

Av Lena Englund - 30 maj 2011 19:33

Idag passade jag på att åka till skogen i det härliga vädret, sol och riktigt varmt. Jag la spår som inte var så långa men hade många vinklar, för det är där Hekaya brukar slarva.

Under tiden spåren fick ligga så gick jag en skogspromenad som blev längre än vad jag tänkt mig men det var så vackert väder så jag vill inte vända.

Vallade en ruta för lite uppletande tog det jag hade med mig att lägga ut mobiltelefonen, mitt bälte och ett skosnöre  man tager vad man haver sa kajsa varg.

Donna tyckte att mobiltelefonen var lite läskig och svår att greppa men kom med den till sist och Hekaya älskar uppletande så hon studsade fram och kom med sakerna i ett huj. Hon bryr sig inte så mycket vad det är bara hon får en godis i utbyte så.

Så ett par timmar senare så gick vi tillbaka för att gå spåret. Donna älskar verkligen att spåra hon har nosen i backen hela vägen men som vanligt så missar hon slutapporten. Vet inte riktigt hur jag ska göra för att hon inte ska gå förbi den, får fundera vidare på det.

Hekaya slarvar nå´t kopiöst, hon är mästarinna på att gena vilket gör att hon kan missa ngn apport på vägen. Har slutat att snitsla spåret eftersom hon kollar efter dom så nu har hon ivf nosen i backen och hittar alltid slutapporten.

Två hundar av samma ras men är såå olika i allt.


När vi slutligen åkte hem så tog vi svängen förbi blkk för att se om det var ledigt på gräsplanen. Det finns nästan alltid en agilitybana uppställd där så Donna fick prova hindret och slalom mellan pinnarna, det gillar hon verkligen.

Plötsligt blev det alldeles mörkt på himlen och det började regna så vi avbröt och åkte hem.

Nu har jag två snarkandes hundar i sofforna och jag känner mig ganska nöjd också, men några bilder blev det inte ikväll utan det får bli lite "gamla" bilder  


Donna njuter i solen...än så länge....

 

Donna ligger och väntar...beredd på attack när Hekaya kommer.....men hallåå..kom då....

   


Det är såå skönt att ligga still en sekund.... 

...och rulla runt i sanden ett tag....   

Hekaya sitter hellre än att hon skulle lägga sig ute....det finns ju ingen filt ju...man blir smutsig...

   

Av Lena Englund - 23 maj 2011 20:51

Söndag den 15 maj var det utställningsdax igen denna helg i Ö-Kalix. Jag har varit lite fundersam OM jag skulle ställa Donna men tog beslutet att göra det ändå. Hon har varit lite besvärlig vid hanteringen sista tiden, hoppar undan och tycker alllt är lite läskigt. Men jag tänkte att jag får ta det som en träning och vill hon inte alls eller tycker att det är för obehagligt då ställer jag inte i Piteå nästa helg. Men det är ju så himla kul att träffa alla som man annars bara har kontakt med via fb och bloggen.

Det funkade utmärkt i ringen hon skötte sig jättebra och fick massor av köttbullar när domaren skulle klämma å känna på henne.

Hon fick i öppen klass excellent i kvalitet men blev sedan oplacerad i konkurrensklassen.

Domare var Kenneth Edh och kritiken löd:

"Fem bra storl och prop. Feminint huvud, välburna öron kunde ha ngt mörkare ögon. Fin hals, bra rygg och kors. Kropp med bra volym kanske lite mer djup och utfyllnad mellan framben, ngt raka ö armar, välvinklad bak. Passande stomme, fin päls, välformad medellång ridge, rör sig ngt löst fram men bra från sidan"


   


Helgen efter var det utställning i Piteå. När det äntligen blev vår tur så gick det ganska snabbt. Donna blev lite less innan det blev vår tur att bedömas så det var svårt att ställa henne och att springa gick inget vidare heller MEN hon var superduktig vid domarens hantering. Och han var noggrann kände och klämde länge, hade ett pipdjur som han kastade framför henne, höll ut svansen m.m men Donna stod helt stilla, duktiga gumman.

Vi fick i öppenklass kvalitetspris very good.

Domare var Harri Lehkonen och kritiken löd:

"Korrekt storlek. Mycket bra typ. Vackert fem huvud, hon kunde vara ngt mer vinklad fram och bak. Bröstkorgen måste utvecklas mer. Ok ridge. Bra temperament. Hon skulle röra sig med bättre resning och mer drive"


Gillar det där med mer drive   


   

     

Jag är ändå nöjd efter helgen, för hon tycker väl inte att det är superkul men skötte sig ändå jättebra.  

Nu ser vi fram emot öppenklass i spår i juni, sökgruppen och tävlingslydnadskursen under juni och juli så då har vi hela sommaren inbokad    


Av Lena Englund - 22 maj 2011 10:22

Idag fyller vårt lilla hjärta 2 år. Hon är en helt underbar tjej med massor av energi, påhittig som få och söt som en karamell.

Vi passar även på att gratta Donnas härliga syskon idag som vi hoppas få träffa snart:-)

Lite bilder på födelsedagstjejen.


Här 8 veckor och hennes första RR träff..inte det minsta rädd..



första veckan hemma hos oss....

   

en av hennes sköna sovställningar.....


älskar snö.... 

 

...och uppletande...i snö..

 


tycker INTE om att bli tillsagd.....



tycker om all skapande verksamhet....riva och slita....    

eller plocka isär och undersöka hur saker funkar......

  


och det är bar en liten del av allt hon hunnit med på dessa 2 år   

           


så älskar hon ju Hekaya förståss......

          

Av Lena Englund - 8 maj 2011 12:14

Jag fick en briljant idé (tyckte jag), eftersom jag byter bil hit och dit när jag ska träna med hundarna så har man ALLTID glömt något i den andra bilen. Så jag sa till Roger " om vi fixar en ganska stor väska då kan jag ha alla hundgrejer i den, så har jag allt på samma plats"  .

Sagt och gjort husse fixade en väska genom sin vän datorn och hem kom denna "lilla" bag......som jag numera kan ha alla hundgrejer i plus båda hundarna om jag vill  det är kärlek.


Donna hoppar glatt ner i väska letande efter godis....

 

.. Hekaya gillar den sådär..

 

Av Lena Englund - 5 maj 2011 10:33

I måndags var jag och Donna med Lisbeth och Alize och tränade lite vid Arenan. Sedan gick vi en promenad, Donna fick sina busattacker när hon tittade på Alize men  i det stora hela så skötte hon sig.

Fortsätter med denna linföring som är så svår att få rätt men nu har jag delat upp alla moment ytterligare, och då går det lite bättre. Måste göra lika med allt annat också.

Igår (onsdag) så var vi till bruks med samma sällskap och tränade lite, det var ganska mycket folk där vilket var bra. Träningen gick bra, vi kör  korta pass på ca 5 min och inte så många, vilket passar bra för Donna.

Hon skötte sig bra förutom att hon har något emot schäfrar för dom fick sig en utskällning varje gång vi passerade förbi, andra raser var ok  


Hekaya fick njuta av en dag i skogen ENSAM med husse  jag fick höra att dom varit på berget ovanför bruks och spionerat på oss, Hekaya njöt säkert över utsikten OCH att hon slapp vara med mig och Donna.

Den 15/5 är det utställning i Ö-Kalix och vi har inte tränat alls till den  (jag tror att Donna gillar lydnad och spår mer än ringträning, för hon är en mycket gladare och inte så osäker tjej då).

Tack för sällskapet Lisbeth o Alize vi ses snart för prommis och platsliggning  


Lite bilder på Hekayas kväll som var fri från småglin  


 


Hmmm....för hög orkar inte ens försöka...jag får nog godis av husse ändå ..

   


en liten bild på Donna kom med... 

   


   

Presentation


Denna blogg handlar om hur vardagen med mina två underbara RR, Norridge Hekaya & Lion Queen Donna Karen af Atle kan se ut. Vi gör allt tillsammans och njuter av varje minut.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inlägg

Utställningar

Bilder 2012

Bildarkiv

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards