Direktlänk till inlägg 5 juni 2011

Första sökträningen och Rundbanan i Älvsbyn

Av Lena Englund - 5 juni 2011 18:04

I torsdag var det första gången på sökträningen, fem hundar sammanlagt. Vi hade lite teori och sedan kollade vi om och hur hundarna tog kontakt med okända personer.

Donna hälsade på alla med svansvift, utom den enda killen som var med, hon gick fram och nosade efter godis och så fort hon hade fått det så backade hon direkt. Så gjorde hon några gånger och om han rörde sig för häftigt så studsade hon bakåt. Men när vi skulle avbryta och ta nästa hund då  gick hon fram till honom för att kolla efter godis igen, bara han och ingen annan gick hon till  

Eftersom ingen av hundarna i gruppen var bra på att ta och hålla apporten så fick vi träna det. Donna tar den men släpper direkt, jag har provat lite olika sätt att ge henne den men det slutar alltid med att hon släpper den direkt. Men får hon ta upp den själv från backen då håller hon kvar tills jag klickar eller säger loss. Så jag får försöka med något annat. Har ni någora bra tips så tar jag gladeligen emot dom  


Så till dagens övningar på kanisbanan i Älvsbyn. Vi var väl sådär 12-13 hundekipage som kom dit för att testa hundkapp.

Hekaya startade som andra hund och hon var vansinnigt laddad (ni som känner henne vet att ladda det gör man bara när man ska inta soffläge, ungefär) Jag orkade knappt hålla henne innan släpharen startade, hon gjorde som förra året kutade en bit sedan fick hon syn på publiken och maskinskötaren och dom måste man ju hälsa på Så vi startade om men först så sa en karl att alla skulle gå upp en bit från banan eftersom hon blev störd av alla vid staketet. 

Så när vi startade andra gången så var hon jätte taggad igen och då drog hon iväg hela vägen efter haren och sedan sprang hon lyckligt längst staketet en uppvisningrunda så att alla kunde beundra hennes bedrift på banan. Hon är helt underbar den hunden och matte fick sig ett gott skratt, ibland kan man inte tro att hon ska fylla nio  

Donna startade bland de sista hundarna och hon visade inget intresse för haren låtsades inte se den ens. Men när den väl startade så såg man bara ett dammoln så försvann hon i fjärran...en nöjd Donna kom och mötte matte på vägen tillbaka.


Sedan var det dags för motorharen, Donna gillade inte den förra året eftersom den brummade och lät illa.

Men idag så struntade hon i oljudet, hon drog iväg lika snabbt som tidigare och dessutom HELA varvet runt  Så duktig var hon sötnosen.


Hekaya var jätteivrig när motorharen startade och drog iväg i full fart MEN bara till första kurvan där stannade hon och gick tillbaka för att som vanligt visa upp sig och tacka publiken.

Så tack alla ni som jobbat och fixat allt för oss idag ni är guld värd och vi kommer gärna tillbaka och tränar fler gånger. Ni är bara bäst  


Lite bilder blev det allt.

Vi lägger in fler bilder under "bildarkiv" allt eftersom den kritiska fotografen har granskat dom  


Hekaya i startposition...


och iväg...

 


Donnas tur efter släpharen...

     

och här efter motorharen..         


 
 
Ingen bild

Lisbeth & Alize

6 juni 2011 21:33

Vad kul det ser ut med "harjakt".
Måste komma och kolla om ni far fler gånger:))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena Englund - 29 april 2012 16:32

Idag var det toppenväder, solen lyste från en knallblå himmel och vi packade väskan med träningsgrejer och fika förståss. Vi var nio tvåbenta som invarderade sandtaget på skjutfältet. Eftersom det är länge sedan jag och Donna tränade sök så körde v...

Av Lena Englund - 11 mars 2012 21:01

Idag har varit till Malin, Niklas, Elsa och Bibi och gått en härlig långpromenad i strålande sol. Efteråt grillade vi och myste vid elden och jag fick pussa på Elsa lite extra (det gäller att passa på). Hekaya och Donna var väldigt belåtna och trötta...

Av Lena Englund - 13 februari 2012 20:26

Ikväll har jag och Donna varit och tränat lite tillsammans med Marie-Louise och Elit. Donna var jätteduktig och var helt fokuserad trots Elits försök att få hennes uppmärksamhet. Hon brydde sig inte i alla som sprang mellan Agility delen och lydnadsd...

Av Lena Englund - 6 februari 2012 20:10

Idag har vi varit och tränat både agility och lydnad.....och till min stora glädje, inomhus. Bara känslan att kunna träna under den kalla årstiden UTAN att förfrysa fingrar och tassar är helt underbar. Det sorgliga är att lokalen kommer bara att finn...

Av Lena Englund - 27 januari 2012 21:46

Nu ska jag äntligen försöka sammanfatta mitt långa uppehåll på bloggen. Det har varit tunga månader. Min bror gick hastigt bort i november, och det slog ner som en bomb iform av ett telefonsamtal en söndagkväll. Jag har levt som i en bubbla och har v...

Presentation


Denna blogg handlar om hur vardagen med mina två underbara RR, Norridge Hekaya & Lion Queen Donna Karen af Atle kan se ut. Vi gör allt tillsammans och njuter av varje minut.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inlägg

Utställningar

Bilder 2012

Bildarkiv

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards