Direktlänk till inlägg 27 januari 2012

Sammanfattning november-januari

Av Lena Englund - 27 januari 2012 21:46

Nu ska jag äntligen försöka sammanfatta mitt långa uppehåll på bloggen. Det har varit tunga månader. Min bror gick hastigt bort i november, och det slog ner som en bomb iform av ett telefonsamtal en söndagkväll. Jag har levt som i en bubbla och har väl inte riktigt förstått allt som hänt än, men tankarna kommer på natten och då blir det riktigt jobbigt.  Men jag har så smått börjat förbereda att träna med Donna, varit på ett par träningstillfällen och socialtränat mig själv, för Donna är redan laddad. 

Donna skadade ju sig tidigare efter en snabbt påkommen harjakt där vi fick åka in och sy ena frambenet och två trampdynor. Så det blev tratt i flera veckor. Tramdynorna har tagit lång tid på sig att läka men nu är hon skadefri igen,

Hekaya har tagit bort tre stora sk fettknutor som vi ville kolla upp så att det inte var någon tumör. Sedan har hon haft ett stort sår på ena baktassen som aldrig vill läka, först trodde veterinären att det var en tumör men som tur var hade han fel, det var ett slickeksem. Hon fick smärtstillande som slog ut magen så mycket att i en vecka fick jag springa och släppa ut henne varje timme dygnet runt och det bara rann ur henne, jag sov som en brandman färdig att hoppa i kläder och skor. Och Hekaya fick lite väl smal midja, stackaren, som inte har så mycket underhudsfett sedan tidigare.

Hekayas första fyra år hade hon väldiga hudproblem som vi först trodde var foder relaterat. Men efter att ha gjort egen mat till henne under ett år och hon inte blev bättre så gjordes en hudbiopsi som skickades till England. Svaret var att hon hade furunkulos som ger blåsor mellan tramdynorna och inflammationer i hårsäckarna. Det är det som har blommat upp igen, eftersom det ligger latent och kommer oftast tillbaka när dom blir äldre. Dessutom har hon ganska troligt ledvärk så nu ska hon äta antiinflammatorisk smärtstillande ( en annan sort)i två veckor och sedan utvärderas. Så på med tratt på henne också.

Såret på baktassen kommer att ta tid för så fort det har blivit en skorpa så lyckas hon med det otroliga, trots tratt, att slicka upp det igen. Och Donna har tratt för att inte "hjälpa" Hekaya med såret. Sedan så löper båda två nu så det är ett evigt tratt på...tratt av...byxa på...byxa av....bandage och sko på ......och av...m.m.. hur många gånger som helst så lite less är vi.

Men i övrigt mår dom bra, Donna är väl lite understimulerad, men jag försöker ta tag idet lite grann i taget.

Jag saknar alla hundvänner och träningar och hoppas att snart vara tillbaka igen och att allt ska bli som vanligt.


Sedan var det ju en annan sak, jag vann en tävling där priset var en porträttfotografering....hur tänkte jag när jag anmälde mig till den??....Sveriges mest fotoskygga person som verkligen hatar att bli fotograferad  jag tror att jag var tillfälligt sinnesförvirrad....jag har ivf ringt till den stackars fotografen och försökt varna henne för vem pristagaren är, sedan frågade jag om hon hade en bra sminkös... och då menar jag en j-ligt bra sminkös........men så kom jag på....det finns ju photoshop och i värsta fall en delete- knapp   


Lite bilder på de två rastlösa när ivf en släpper loss i skogen


Hekaya innan hennes veterinärbesök...

 


Hekaya 


Donna snömonstret... 

       


Kärlek  ...eller??

     



 
 
Ingen bild

Helena

28 januari 2012 00:12

Vad hemskt med din bror :-( inte kul, och jobbigt när du tänker på nätterna,är ju säkert ett sätt att bearbeta allt det tråkiga som hänt. En stor varm kram till dig Lena från mig och jag hoppas det känns lite bättre snart. Och sen vovvarna och deras krämpor på det,inte kul! Hoppas att det får vara bra ett långt tag framöver sen,det är ni värda. Kramar<3

 
Ingen bild

Anna Lundqvist

28 januari 2012 02:02

Skickar en bamsekram. Förstår att ni haft en jobbig tid med både det ena och de andra men nu ska vi hoppas att allt bara blir bättre och bättre och att vi träffas till sommaren. kram

 
Ingen bild

Birgitta

28 januari 2012 09:03

Hej Lena!

Kul att se att du är tillbaka på bloggen..Alltid lika kul att läsa och titta på era fantastiska bilder..
Ja vi har haft en tuff tid här i vinter och som du säger svårt att ta in eftersom det kom så fullständigt oväntat...Har nog inte riktigt fattat det ännu och en av orsakerna är nog att vi inte haft någon kontakt på så många år....men nu har jag iallafall gjort mig av med min tunga ryggsäck som var full av gråsten så nu kommer min hjärna att så smått börja ta itu med annat som bara väntat på att komma fram och bearbetas..
Nu kommer ju våren med ljuset tillbaka och förhoppningsvis värme oxå,
Tråkigt att dina vovvar varit så dåliga och det måste ha varit en jobbig tid för dig och Roger oxå.
Hoppas du fortsätter att skriva här så man får lite trevlig läsning ibland
Kram från din Syster Yster,

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena Englund - 29 april 2012 16:32

Idag var det toppenväder, solen lyste från en knallblå himmel och vi packade väskan med träningsgrejer och fika förståss. Vi var nio tvåbenta som invarderade sandtaget på skjutfältet. Eftersom det är länge sedan jag och Donna tränade sök så körde v...

Av Lena Englund - 11 mars 2012 21:01

Idag har varit till Malin, Niklas, Elsa och Bibi och gått en härlig långpromenad i strålande sol. Efteråt grillade vi och myste vid elden och jag fick pussa på Elsa lite extra (det gäller att passa på). Hekaya och Donna var väldigt belåtna och trötta...

Av Lena Englund - 13 februari 2012 20:26

Ikväll har jag och Donna varit och tränat lite tillsammans med Marie-Louise och Elit. Donna var jätteduktig och var helt fokuserad trots Elits försök att få hennes uppmärksamhet. Hon brydde sig inte i alla som sprang mellan Agility delen och lydnadsd...

Av Lena Englund - 6 februari 2012 20:10

Idag har vi varit och tränat både agility och lydnad.....och till min stora glädje, inomhus. Bara känslan att kunna träna under den kalla årstiden UTAN att förfrysa fingrar och tassar är helt underbar. Det sorgliga är att lokalen kommer bara att finn...

Av Lena Englund - 11 november 2011 00:15

Världens finaste Hekaya fyller 9 år idag   tänk vad tiden går fort. Hekaya är en mycket speciell tant som älskar att mysa, gillar soffhäng, älskar att äta "natt" glass med husse, tycker om lugna skogspromenader ( och ett och annat bus tillsammans med...

Presentation


Denna blogg handlar om hur vardagen med mina två underbara RR, Norridge Hekaya & Lion Queen Donna Karen af Atle kan se ut. Vi gör allt tillsammans och njuter av varje minut.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inlägg

Utställningar

Bilder 2012

Bildarkiv

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards