Direktlänk till inlägg 9 januari 2011

Härligt med träning....efter all vila

Av Lena Englund - 9 januari 2011 13:39

Idag när jag vaknade var det bara -6 grader...lagom temperatur för hundarna tänkte jag, men kanske inte det ultimata att träna i... för all snö som föll. 

Men hur som helst så åkte vi iväg, det blev bara vi som tränade idag men det gjorde inte så mycket.

Eftersom jag vill träna alla grundfärdigheter med Donna så att dom verkligen sitter där, så är det bra att träna ensam utan störning. Just nu tränar vi på att hon ska ha en bra kontakt med mig hela tiden och försöker befästa det, har först tränat med belöning från handen och nu med avståndsbelöning (godis eller leksak vi provar oss fram just nu vilket som funkar bäst)

Vi tränade även inkallning vilket man aldrig kan träna för mycket på och hon är ganska duktig på det, men vi behöver få upp farten.

Sedan tränade vi att hämta saker och att lämna över.....kan bara säga att för en gång skull var Donna inte det minsta intresserad av leksakerna.... "alltså matte...om du tror att jag ska hämta dom där snöiga, kalla och blöta lekasakerna som försvinner under snön så kan du bara glömma det...... " Så vi avslutade hennes träning för idag hon hade ju varit duktig på övriga moment.

Så var det Hekayas tur...man slutar aldrig att förvånas av denna "tant" jag trodde att hon skulle komma ut ur bilen men bara för att vilja hoppa in lika fort. Men så blev det inte.

Jag började med att låta henne apportera en leksak några gånger och hon studsade iväg och hämtade den flera gånger och dessutom "tappade" hon inte den som hon brukar, utan kom ända fram och överlämnade jättebra. Matte var riktigt förvånad.

Sedan tränade jag inkallning med henne och hon kom i bra fart hela vägen och satte sig fot...sötnosen.

Jag tränade även att skicka henne mellan mig och husse med saker och det gillar Hekaya hon flyger fram och tycker att det är jättekul, och även där överlämnade hon direkt i handen utan att "tappa" på vägen.

Så det blev ett par timmar ute på träningsplan och promenad i skoterspår där hundarna fick springa i djupsnö. Det är riktigt kul att komma igång igen efter all julmat och soffliggande....och veta att det blir bara ljusare för var dag som går, och snart börjar solen värma igen.....alltså en härlig tid som vi har framför oss.


Snöplumsning......och ni ser rätt...Hekaya är FÖRST

    


  


Hekaya var på hugget idag....   

    


   


Donna tittade på mig..."snäääälla matte..nu kan vi väl åka hem...."   

    

  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena Englund - 29 april 2012 16:32

Idag var det toppenväder, solen lyste från en knallblå himmel och vi packade väskan med träningsgrejer och fika förståss. Vi var nio tvåbenta som invarderade sandtaget på skjutfältet. Eftersom det är länge sedan jag och Donna tränade sök så körde v...

Av Lena Englund - 11 mars 2012 21:01

Idag har varit till Malin, Niklas, Elsa och Bibi och gått en härlig långpromenad i strålande sol. Efteråt grillade vi och myste vid elden och jag fick pussa på Elsa lite extra (det gäller att passa på). Hekaya och Donna var väldigt belåtna och trötta...

Av Lena Englund - 13 februari 2012 20:26

Ikväll har jag och Donna varit och tränat lite tillsammans med Marie-Louise och Elit. Donna var jätteduktig och var helt fokuserad trots Elits försök att få hennes uppmärksamhet. Hon brydde sig inte i alla som sprang mellan Agility delen och lydnadsd...

Av Lena Englund - 6 februari 2012 20:10

Idag har vi varit och tränat både agility och lydnad.....och till min stora glädje, inomhus. Bara känslan att kunna träna under den kalla årstiden UTAN att förfrysa fingrar och tassar är helt underbar. Det sorgliga är att lokalen kommer bara att finn...

Av Lena Englund - 27 januari 2012 21:46

Nu ska jag äntligen försöka sammanfatta mitt långa uppehåll på bloggen. Det har varit tunga månader. Min bror gick hastigt bort i november, och det slog ner som en bomb iform av ett telefonsamtal en söndagkväll. Jag har levt som i en bubbla och har v...

Presentation


Denna blogg handlar om hur vardagen med mina två underbara RR, Norridge Hekaya & Lion Queen Donna Karen af Atle kan se ut. Vi gör allt tillsammans och njuter av varje minut.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inlägg

Utställningar

Bilder 2012

Bildarkiv

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards