Direktlänk till inlägg 22 augusti 2010

RR-träff i Boden..äntligen

Av Lena Englund - 22 augusti 2010 20:16

Idag vaknade jag och hoppades att det inte skulle regna, det var utlovat regn på alla väderkanaler ,hela söndan. Gissa om jag blev glad när jag såg att solen "nästan" kunde ta sig igenom molnen.

Så snabbt bestämdes att vi chansar och åker ut i skogen börjar det regna så får det väl göra det. Terese & Jimmy med sina vovvar från Piteå beslutade att stanna hemma och det förstår jag, åka från Piteå till Boden och det kanske blir hällregn är ju inte så kul.

Men vi har haft en kanondag inget regn på de sex timmarna vi var ute och precis lagom temperatur för spårläggning och spårning.

Tessan och Spike, Malin och Hidaya (Bibi var med husse på "ren"jakt ) Helen och Buster var med idag.

Jag och Malin la spåren, sedan tränade vi lite platsliggning men blev avbrutna av att en bil dök upp från ingenstans och skulle passera precis där hundarna låg. Vi gjorde om momentet då kom det plötsligen svampplockare med korgar från alla håll..så det var till slut bara Hekaya som låg kvar (hennes paradgren skööönt att vila lite)tills matte gav det förlösande ordet och godiset.

Sedan tänkte vi ta en gruppbild av våra vovvar...efter många om och men så tyckte vi att vi fick till en riktigt bra fördelning, alla satt någorlunda snyggt...men helt plötsligt kom ett av fotoobjekten på att jag ska busa och flög upp och på den som var utsedd till busobjekt vilken i sin tur inte riktigt var med på "buset" så det blev ett litet tumult och gruffande men allt slutade ändå bra.

Sedan var det Donnas tur att gå sitt spår. Hon nosade i backen kanske tre meter, sedan sprang hon genom en buske som prasslade så hon skrämde upp sig själv och sprang upp på vägen igen, hon gjorde om samma sak flera gånger så jag bröt och hon fick vila en stund. Hon är verkligen inne i en spökålder nu lillgumman blir rädd för sig själv, hon är för söt.

Jag hämtade Hekaya så hon fick gå Donnas spår, och det gjorde hon hur lätt som helst och i ett acceptabelt tempo, en liten urspårning en gång men hittade klöven och var hellycklig.

Sedan var det Hidayas tur, duktiga Daya hittade rätt direkt och fick sin klöv. Malin släppte lös henne och med klöven i munnen drog hon iväg mellen buskarna och försvann. Vi ropade, visslade och lyssnade men allt var helt tyst. Det kändes som att det hade gått en evighet men till slut så kom Daya helt lungnt fram från skogen så matte kunde andas ut och gå tillbaka till bilarna.

Tur att det var Hidaya som drog det brukar inte vara så långvarigt när Norridgevovvar sticker det är föör jobbigt.  

Så var det Donnas tur att gå det spår som var tänkt till Hekaya och det gjorde hon jättebra. Som vanligt har hon ett lugnt nästan nonchalant sätt att spåra, man hinner tänka "jag undrar om hon har en aning om vart hon är på väg" och det visste hon idag för vi (de tvåbenta) hittade inte klöven, den var inte där vi trodde att den skulle vara. Men trots att vi gick fram och tillbaka kors å tvärs så lyckades till sist Donna leda in oss på rätt spår och hitta klöven, vilken lycka. Hon slängde med den hela vägen tillbaka till bilen.

Så var det Spikes tur att gå spåret, när vi skulle gå väg så gjorde Tessan det klassiska (som jag har gjort tre gånger) låste in bilnycklarna i bilen  Förlåt Tessan men jag kan inte hålla mig det var så kul och vi var så trött. Men hon ringde Jim så han kom och låste upp.

Spike gick sitt spår och jag tyckte att han var duktig, jag förstår att Tessan var trött i armarna för han är så himla stark, men trots det så skötte han sig ganska bra och även han hittade sin klöv.

Sedan var det bara att packa ihop alla saker och börja åka hem, då sa Malin att hennes bil lät så konstigt... hmm...kanske efter en viss terrängkörning (som jag inte vill gå in på här), så vi körde i kortege till Jim`s garage ( låter som ett Zappa album) så att han fick kolla vad det var som hade hänt. Han akutfixade det så att Malin kunde köra hem till Luleå utan problem,

Så tack mina underbara vänner som kommer med ut i skogen i praktiskt taget alla väder, vad skulle jag göra utan er...knyppla kanske eller sticka raggsockar eller varför inte gå på tupperware partyn...nää..tack vare er och våra älskade hundar så slipper jag  

Vi ses snart, jag har två snarkande hundar brevid mig i soffan  


Hekaya och Donna

   


Daya

   


Buster

 


Spike

  


Gänget (inte så stort men helhjärtat)... Tessan, Helen och Malin tar fikapaus

   


Näää... Tessan.. du kom inte alls med på bilden  

  


Spike med sin klöv...mums

  


Daya har hittat sin..

 


Donnas goklöv...

  


Tyvärr ingen bild på duktiga Hekaya men hon fick också sin klöv som hon bar ända till bilen. Inte så bra bilder ni kanske ser ungefär vad de föreställer (hundar å människor) men min privata fotograf "jobbar" i helgen...             


 
 
Malin o tjejerna

Malin o tjejerna

23 augusti 2010 10:38

Tack för en jättretrevlig dag igår!! Tänk att vi alltid lyckas få till det. Lite små bekymmer får man räkna med som t ex dolda stenar på vägen som plötsligt visar sig vara en JÄTTESTEN, inlåsta bilnycklar, en hund på rymmen (mest troligt 15 m in i snåret vilt tuggande på en rådjursklöv - döv på köpet...) o tonårsstinna grabbar. Skulle lätt kunna bli lite långtråkigt om allt flöt på problemfritt ;)
Ses snart i vanlig ordning. Vad tror ni om sandtaget någon kväll denna vecka?
Massa kramar!!

http://hidaya.se

 
Lisbeth

Lisbeth

24 augusti 2010 22:21

Hallå!!
Vilken spännande dag ni hade. Tur att allt löste sig på bästa sätt:D. Själv var jag i köket o bakade till min 20-åring.......
Kram Lisbeth

http://www.lisbeth.zoomin.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena Englund - 29 april 2012 16:32

Idag var det toppenväder, solen lyste från en knallblå himmel och vi packade väskan med träningsgrejer och fika förståss. Vi var nio tvåbenta som invarderade sandtaget på skjutfältet. Eftersom det är länge sedan jag och Donna tränade sök så körde v...

Av Lena Englund - 11 mars 2012 21:01

Idag har varit till Malin, Niklas, Elsa och Bibi och gått en härlig långpromenad i strålande sol. Efteråt grillade vi och myste vid elden och jag fick pussa på Elsa lite extra (det gäller att passa på). Hekaya och Donna var väldigt belåtna och trötta...

Av Lena Englund - 13 februari 2012 20:26

Ikväll har jag och Donna varit och tränat lite tillsammans med Marie-Louise och Elit. Donna var jätteduktig och var helt fokuserad trots Elits försök att få hennes uppmärksamhet. Hon brydde sig inte i alla som sprang mellan Agility delen och lydnadsd...

Av Lena Englund - 6 februari 2012 20:10

Idag har vi varit och tränat både agility och lydnad.....och till min stora glädje, inomhus. Bara känslan att kunna träna under den kalla årstiden UTAN att förfrysa fingrar och tassar är helt underbar. Det sorgliga är att lokalen kommer bara att finn...

Av Lena Englund - 27 januari 2012 21:46

Nu ska jag äntligen försöka sammanfatta mitt långa uppehåll på bloggen. Det har varit tunga månader. Min bror gick hastigt bort i november, och det slog ner som en bomb iform av ett telefonsamtal en söndagkväll. Jag har levt som i en bubbla och har v...

Presentation


Denna blogg handlar om hur vardagen med mina två underbara RR, Norridge Hekaya & Lion Queen Donna Karen af Atle kan se ut. Vi gör allt tillsammans och njuter av varje minut.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inlägg

Utställningar

Bilder 2012

Bildarkiv

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards