Direktlänk till inlägg 13 februari 2010

En härlig träningsdag i solen.......

Av Lena Englund - 13 februari 2010 14:12

Vi åkte först lite längre bort på skjutfälten för att promenera med hundarna en stund så att dom fick rasa av sig lite, ja..ja.. den ena ivarjefall. Sedan åkte vi till stället där vi skulle träna och det var såååå härligt med en strålande sol så vi börjad med lite kaffe jag å Roger, vi satte oss mot husväggen och myste i solen.

Det verkade bara bli vi på träningen idag så vi körde igång direkt efter kaffet, och vi hade bara tänkt träna lydnad denna helg och uppletande.


Fotgång med Donna  gick ganska bra fastän Hekaya var lös och sprang runt ( ni läste rätt...hon sprang runt och var busig   )så hon rundade oss någon gång då och då, men lilla Donna skötte sig ganska bra ändå. Vi gick några vändor men efter ett tag blev hon less så då busade vi en stund innan vi fortsatte.


Inkallningen gick jättebra hon kom direkt jag ropade, stannar förvisso än mitt framför mig och inte på sidan ,men det får jag justera till sedan.


Platsliggning gick lite bättre men hon har fortfarande en tendens att halvlägga sig för att sedan direkt sätta sig upp, och om jag provar att vänta med belöningen så sätter hon sig upp direkt. Har även provat med klickern att klicka - belöna-klicka-belöna flera gånger medans hon ligger för få henne att stanna kvar, jag vet inte om det är rätt metod, men då förstår hon att hon ska ligga. Så jag fortsätter att nöta in det hemma så får jag se om det ger ett bättre resultat.

Sedan busade vi med bollslungan ett tag för det gillar även Hekaya och det var verkligen två tokiga hundar som kutade efter bollen, i början, sedan var det en tokig hund som sprang efter bollen och en som stannade kvar vid matte för att inkassera lite köttbullar när den andra kom med bollen......varför slita ut sig i onödan tänkte nog Hekaya, jag har ju en lakej som så gärna springer  

Donna hoppade så högt för att få tag i bollen som jag höll i slungan över huvudet att hon var nära att knycka den flera gånger innan jag fick iväg den..för Hekaya är det bara slöseri med energi att hoppa och studsa.

Sedan gjorde vi en sökruta för uppletande. Donna vallade med mig och hon tyckte det var kul att skutta runt därinne, Hekaya följde med Roger för att valla...vilket inte var riktigt hennes grej... för hon gick minsann bara i husses spår....annars måste man ju plumsa i djupsnö...ALDRIG.....sötnosen  


Donna fick leta först, och eftersom jag har en fotograf med mig som håller i en kamera för att föreviga stunderna med en hand, och  håller i en hund med den andra, så fick jag hålla själv i Donna och kasta ut sakerna för att sedan skicka iväg henne att leta. Hon for iväg som en raket och hittade första saken som hon kom tillbaka med, hon kom nästan ända fram till mig med den och fick sin belöning. Sedan skickade jag iväg henne att leta två saker till och hon kom tillbaka med dom men gjorde samma sak, lämnade dom en bit ifrån mig.

Vi får fortsätta att träna överlämnandet vilket hon inte riktigt förstår ännu, hon är alldeles för ivrig. Men hon älskar att leta upp sakerna,hon kastar upp dom iluften och studsar runt i sökrutan innan hon kommer med dom till mig. Det är svårt att vara allvarlig för det bubblar bara av skratt   

Hekaya letade sedan och hon är jätteduktig att hämta och att lämna över, hon gör allt för lite köttbullar. När Donna inte hämtade sista saken (en handske som hon inte riktigt förstod att hon skulle ta med, man får ju inte röra dom hemma!!!) då fick Hekaya hämta den och hon visste direkt vad hon skulle göra och kom med handsken till matte, sötnosen.

Lägger in några bilder här nedan och resten fylls på under Bilder 2010 februari 

Donna hämtar första grejen....

  

...sedan hämtar hon...eller kastar runt handsken en stund..... 

 

....för att nästa gång hitta konen....hmmm...inte rätt grej men.....duktig tjej...

 Hekayas tur....lätt som en plätt....liiite för mycket snö bara....

  

Donna hämtar nästa grej.......efter att först försökt ta dö på den genom att kasta runt den....så kan hon sedan ta med den till matte...nästan hela vägen.... 


 

Och till sist fick Hekaya hämta handsken som den där vildbattingen inte tog med sig.....usch vad snöig jag blir......men vad gör man inte för köttbullar....


Imorgon ska vi ut och träna igen för det är så himla kul, och hundarna riktigt njuter när vi är i skogen eller tränar något som vi gjorde idag t.o.m Hekaya har tinat upp nu när solen värmer......

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena Englund - 29 april 2012 16:32

Idag var det toppenväder, solen lyste från en knallblå himmel och vi packade väskan med träningsgrejer och fika förståss. Vi var nio tvåbenta som invarderade sandtaget på skjutfältet. Eftersom det är länge sedan jag och Donna tränade sök så körde v...

Av Lena Englund - 11 mars 2012 21:01

Idag har varit till Malin, Niklas, Elsa och Bibi och gått en härlig långpromenad i strålande sol. Efteråt grillade vi och myste vid elden och jag fick pussa på Elsa lite extra (det gäller att passa på). Hekaya och Donna var väldigt belåtna och trötta...

Av Lena Englund - 13 februari 2012 20:26

Ikväll har jag och Donna varit och tränat lite tillsammans med Marie-Louise och Elit. Donna var jätteduktig och var helt fokuserad trots Elits försök att få hennes uppmärksamhet. Hon brydde sig inte i alla som sprang mellan Agility delen och lydnadsd...

Av Lena Englund - 6 februari 2012 20:10

Idag har vi varit och tränat både agility och lydnad.....och till min stora glädje, inomhus. Bara känslan att kunna träna under den kalla årstiden UTAN att förfrysa fingrar och tassar är helt underbar. Det sorgliga är att lokalen kommer bara att finn...

Av Lena Englund - 27 januari 2012 21:46

Nu ska jag äntligen försöka sammanfatta mitt långa uppehåll på bloggen. Det har varit tunga månader. Min bror gick hastigt bort i november, och det slog ner som en bomb iform av ett telefonsamtal en söndagkväll. Jag har levt som i en bubbla och har v...

Presentation


Denna blogg handlar om hur vardagen med mina två underbara RR, Norridge Hekaya & Lion Queen Donna Karen af Atle kan se ut. Vi gör allt tillsammans och njuter av varje minut.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inlägg

Utställningar

Bilder 2012

Bildarkiv

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards